Sasaran Pingat Antara Dua Wira

DOHA 2006

MSN sudah mengumum sasaran untuk pungutan pingat di Doha.

9 emas
12 perak
19 gangsa

MSN turut menjangkakan 12 pingat perak menerusi acara olahraga (1), badminton (3), berbasikal (1), karate (3), perahu layar (1), sepak takraw (2) dan skuasy (1).

Sebanyak 19 pingat gangsa diramal menerusi acara terjun (2), olahraga (1), badminton (2), berbasikal (1), golf (2), karate (4), perahu layar (2), skuasy (1), boling (2) dan wusyu (2).

Sukan Asia Busan 2002, Malaysia membawa pulang enam emas, lapan perak dan 16 gangsa.

Pencapaian terbaik Malaysia ialah pada Sukan Asia Bangkok 1966 dengan membawa pulang tujuh emas.

FESPIC KL06

Malaysia will be out to be among the top 10 countries in the Ninth Fespic (Far East and South Pacific) Games, which will be held in Kuala Lumpur from Nov 25-Dec 1.

The last Fespic Games in Busan, Korea, in 2002, saw Malaysia finishing 17th with two gold, 28 silver and 37 bronze medals.

Murtabak Di Miri

Sampai di Miri jam 1.30 tengahari dan menginap di Dynasty hotel. Waktu itu pihak hotel belum disediakan makan tengahari. So, selepas check in, aku Dr. B dan Fa keluar untuk mencari kedai makan. Punyalah susah. Berjalan hampir setengah jam tak jumpa-jumpa juga kedai makan. Memang di Sarawak ni susah sikit nak cari kedai makan untuk orang Islam. Aku telah sampai ke Kuching, Sibu, Bintulu di Sarawak ini. Memang susah sikit nak cari kedai makan yang meyakinkan halalnya. Mungkin bagi penduduk tempatan ianya tidak begitu sukar tetapi sebagai pengembara susahlah sikit. Macam masa aku pergi Amerika dahulu, sepanjang 6 hari di sana, hanya sekali sahaja jumpa nasi. Begitu juga kali pertama sampai Hong Kong. Hari akhir baru jumpa; tu pun harganya HK 75.00 yang merupakan satu pinggan nasi, seketul ayam kari dan satu tin Coke.

Balik ke Miri ini, kedai makan bukan tak ada tetapi rasa was-was sikit. Orang Sarawak jangan marah. Bagi seorang Islam, makan-minum adalah merupakan perkara yang paling dijaga. Pernah ingat masa zaman muda dahulu sewaktu bertugas di Kota Marudu, Sabah, ada sekor ayam masuk rumah. Tak tahu ayam siapa. Aku dan kawan-kawan ambil keputusan untuk tangkap sahaja. Pendek kata curilah ayam tu. Walaupun ayam curi, kami sembelih sebelum masak dan makan. Tengok……

Jalan hampir setengah jam. Bila jumpa kedai, mereka dalam proses mencuci dan hendak tutup. Last-last jumpa one kedai yang sedang bersedia nak buka – Ming Cafe. Ada nasi tetapi masa sampai nasi belum masak, baharu lauk sahaja yang tersedia. Yang ada hanya murtabak. Jadi kami pesan murtabak saja. Murtabak pun mengenyangkan juga. Bulan puasa murtabak adalah hidangan wajibku setiap kali hendak berbuka.

Di Ming Cafe, sebiji harga RM3.50. Kira tebal juga. Alamak, aku makan tak habis pula.

View From 810 Hotel Dynasty

Pictures taken from my room. During my stay the morning are quite hazy but is a bit clear from noon onward. However the sky is not so clear as the picture of the sun shows that the hace turn it inot just a bright ball.

Sunset (5.00pm) during a hazy evening

Haze

Another hazy morning

Ahhhhh, its clear.

Another clear day

Flying to Miri- View from seat 10F

This is what you do when you feel bored when you fly.

At KLIA before take-off

Somewhere near Kuching airport before landing

Soooooo boring

About to land

The plane has landed. Don’t know what this called. But I think it is to dampen the trust abd slow down the plane after landing.

In Sarawak you don’t have to fly. U FAX it.

Sukan Adalah Sesuatu Yang Dinamik

Mula-mula dulu sepak kuda- maka ia dijadikan sebagai faktor utama pasukan negara tidak mampu mengalahkan Thailand yang hebat dengan sepakan Pakdee itu.

Perkembangan terbaru sukan sepak takraw ialah sistem servis. Kali ini sistem servis Tenis digunakan. Servis boleh dibuat dua kali sekiranya bola tersentuh jaring atau servis sekiranya bola terkeluar.

Petikan dari Harian Metro

Ia dilihat sebagai usaha `membunuh’ impian skuad sepak takraw negara mengutip pingat emas di temasya sukan empat tahun sekali itu selepas kali terakhir memenanginya di Hiroshima pada 1990, selepas mereka cemerlang memenangi acara antara regu di Sukan Sea Manila, penghujung tahun lalu apabila menewaskan Thailand di perlawanan akhir.

Mengapa gusar? Peraturan sama dikenakan kepada semua pasukan. Sukan Asia akan dilangsungkan lebih kurang sebulan lagi dan masih ada masa untuk membuatkan adaptasi kepada pemain. Sekurang-kurangnya tekong berpeluang membetulkan kesilapannya semasa membuat servis kali pertama.

Janganlah ia dijadikan alasan jika pasukan negara tidak mampu membawa balik pingat emas selepas memenanginya pada tahun 1990 d9 Hiroshima.

PSTM seharusnya menjadikan semua perubahan sebagai satu cabaran untuk meningkatkanlagi mutu sepak takraw negara dan bukan menjadikannya alasan untuk tidak memenangi perlawanan. Kalau Thailand boleh adakan R&Dnya mengapa PSTM tidak turut adakan R&D. Sukan adalah dinamik dan kita tidak boleh harus puas hati dengan kebolehan yang telah sedia ada. Sesuatu yang baru harus dicari.

Bintang Eropah Menyarung Jersi Malaysia

Ahmad Khawari Isa melaporkan dalam ruangan sukan di Berita Harian bertajuk “Bintang Eropah untuk Malaysia”

Dalam sukan moden aspek ini tidak boleh ditolak. Kita pernah memberikan kerakyatan kepada Yuan Yufang ang berasal dari Cina untuk mewakili negara dalam olahraga. Kita ada Irina Maharani yang dilahirkan di Ukraine, dan menjadi rakyat Malaysia pada tahun 1998 selepas memenangi kejohanan dunia spots pistol dalam tahun 1986. Nama asalnya Irina Kotcherova

Berita Harian melaporkan; Kemungkinan itu terjelma kerana Maloney – melakar sejarah apabila dipilih menerima dua anugerah, Pemain Terbaik dan Pemain Muda Terbaik Liga Scotland, musim lalu – dilahirkan di Miri, Sarawak.

Malah pemain berusia 23 tahun itu menghabiskan empat setengah tahun usia awalnya di bandar berkenaan sebelum berpindah bersama keluarganya untuk menetap di tempat kelahiran ibunya di Aberdeen, Scotland.

Sememangnya banyak negara telah mengimport atlet dari negara lain untuk menyarung jersi negara mereka sebagai langkah untuk merangkul kemenangan di peringkat antarabangsa, namun demikian bagi kita diharap langkah tersebut bukan sebagai satu rampasan hak untuk rakyat sendiri. Adalah lebih baik memberikan peluang sama rata kepada semua rakyat untuk bersaing bagi mendapatkan tempat dalam pasukan negara dan bukan memberikan keutamaan kepada bintang dari luar.

Kita harus berusaha untuk membangunkan potensi rakyat sendiri dan janganlah terlalu desperate untuk mencari kemenangan sehingga meletakkan orang kita di kelas kedua.

Honest Staff at Dynasty Hotel, Miri

I stayed at Dynasty Hotel in Miri (as in my previous post). Room 810 from 30th October to 3rd of November 2006. Well, I would like to expose of one honest housekeeping staff. The staff I would like to hightlight is “Faridah” if I am not wrong (as she told me). She was doing housekeeping on 31st Oct 2006.

This is what happen. I accidently left RM 550.00 on the desk and since it was hidden under the sheets of papers, I did not realise it when I left the room. Then when I came back to the room I found that I could not open the door. While I was trying to open, she emerge from another room where she was cleaning and told me that she asked the management to double lock my room because she saw the money while cleaning the room. At first I though it was the coins that I left on the side cabinet.

After the management came and open the door, I enter and found the RM 550 intact on the table Oh, Gosh. If she were to have taken the money, I wouldn’t know about it because I did not remember putting it there the previous night.

I would like to compliment her for her honesty and hope the hotel management will take that honesty into account for employee of the year award.

Besides the honest staff, I would like give a good grade for all the friendly staff right from the driver, bell boys, receptionist and even the Acting Hotel Manager whom I first met in 1997 when I first stayed there. I’ve stayed in many hotels in Malaysia and had never had the opportunity to talk to any managers.

Food?. If the hotel is not a 5 Star, I am giving the Rosita Cafe a 5 star rating for the delicious food served. Food is very tasty and all my colleague who were together, give the thumb up to the Chef (I think he is) who walks around during every meal time and thats a good practice. He can see the satisfied faces of guests and diners.

Well, if you are visiting Miri, I would recommend you staying there.

DYNASTY HOTEL
Lot 683, Block 9, Jalan Pujut-Lutong,
C.D.T. 20, 98009 Miri, Sarawak.
Tel: 085-421111 Fax: 085-422222
Email: info@dynastyhotelmiri.com

footsteps........by atok vlog

ekspresi, persepsi dan pandangan expression, perception and views

A Muslim Traveller

Experiences of a Muslim traveller across cultures

zb internet marketing

passive income way to financial freedom

Travel & Liking

With Alex KHOO

Flat Tires and Slow Boats

A Chronicle of Traveling in no Particular Hurry

Just Visit Siena !

My Siena Guide

%d bloggers like this: