WCA At Bukit Jalil – Day 1

This morning I visited the venue of the paintball World Cup Asia site at Family Park Bukit Jalil. Preliminary round games has already started and for thepublic and paintballers this is an opportunity to see for yourself world class paintball tournament when there are international teams taking part. WCA at Bukit Jalil seems to be the biggest paintball event in the country and there are booths selling paintball equipments and attires. Dye paintball, Werdna Holz, KCHL and Napshots booth can be seen promoting their merchandize.
Top: An e-marker on display
The field and one of the matches going on. Its too bad both my camera is not with me.My DSLR is at the service centre and my compact with my daughter. So I have to make do with my handphone camera.
These are players from Indonesia. Teams competing come from all over the world including United States,Europe and Middle East.

So, paintballerz,come over to Bukit Jalil……………………..

Chimney Di Labuan Masih Misteri

Saya telah membuat satu posting yang menceritakan tentang lawatan ke Chimney di Labuan. Namun demikian ia adalah sebahagian daripada lawatan saya. Kali ini entry saya akan menceritakan khusus tentang Lawatan ke Chimney itu sahaja.
 
Lawatan saya ke Chimney ini pun dapat dilakukan setelah beberapa kali mengunjungi Pulau Labuan walaupun setiap kali datang, ada niat untuk melawatnya.
Chimney ini terletak di Tanjung Krubong, dan mempunyai ketinggian 106 kaki diperbuat daripada batu bata merah  dan dipercayai ada hubungkait dengan perusahaan melombong arang batu di Labuan. Lihat peta DI SINI untuk lokasi. Sebanyak 23,000 ketul bata merah telah digunakan dan ianya diimport dari England. Susunan batu bata pada binaan ini adalah tipikal dengan gaya British.
Pada awalnya dianggap bahawa Chimney ini dibina sebagai laluan asap tetapi kajian menunjukkan tidak terdapat kesan asap atau arang pada bahagian dalamnya dan ini adalah antara yang menyumbangkan kepada  binaan ini masih menjadi misteri hingga hari ini. Hasil dari mengorek untuk kajian mendapati terdapat 12 lapisan bata di bawah aras bumi dan binaan ini terletak di atas jaluran batu kapur yang kaya dengan tanah liat jenis kaolin atau tanah liat porselin.  Beberapa hipotesis telah dibuat untuk mengkaji binaan ini. Ada yang mengatakan ia sebahagian daripada rumah agam yang tidak siap sementara ada yang mengatakan ia berfungsi sebagai rumah api untuk memberi panduan kepada kapal-kapal yang lalu di kawasn tersebut. Pada zaman awalnya, kawasan berhampiran dengan laut itu mempunyai penduduka yang ramai dan Chimney ini digunakan sebagai menara untuk measang loceng bagi memberi amaran kepada penduduk tentang ketibaan kapal.
 
Di bawah ialah plak yang dibina oleh Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan yang terdapat di perkarangan Chimney.
Spesifikasi Chimney seperti yang dipaparkan di lokasi

Bersebelahan dengan tapak Chimney ini terdapat sebuah bangunan pentadbiran dan didalamnya ada sebuah diorama yang mengisahkan tentang aktiviti perlombongan arang batu di kawasan tersebut.

Saya ingin memetik dari satu tulisan mengenai perlombongan arang baru di Labuan antara tahun 1847 hingga 1911 yang menyebabkan diorama ini dibina bagi merakan sejarah perlombongan itu….
 
Coal, found at the northern end of the island, was worked by mining companies between 1847 to 1911. It was first worked by William Miles between April 1847 to July 1849, under contract for the Eastern Archipelago Company. 
Untuk baca seterusnya sila lawat laman ini
 

Kuala Lumpur – Pesta Hujung Tahun

Dok terfikir apa pula yang aku nak tulis untuk pertandingan Blog4FT. Kadang-kadang terlintas pula takkan nak tulis pasal tempat-tempat dan bangunan saja. Ramai orang buat posting tentang KLCC dan Menara berkembar Petronas. Tidak kurang juga tulis tentang Petaling Street, Dataran Merdeka, Central Market. Buka salah apa-apa pun sebab subjek mungkin sama, fakta mungkin sama tetapi olahan mungkin tidak sama. Masing-masing ada stail tulisannya sendiri. Namun demikian melihat kepada nama pertandingan Blog4FT maknanya nak kena tulis yang positif pasal Kuala Lumpur, Putrajaya atau Labuan. Tujuan nak mempromosi ketiga-tiga wilayah persekutuan ini bukan sahaja kepada rakyat Malaysia tetapi juga masyarakat antarabangsa.
Kuala Lumpur sebagai ibu negara Malaysia sudah semestinya menjadi ‘the only one place visited’ bagi majoriti   orang luar jika mereka datang on a business trip. Sama jugalah jika kita ke luar negara on a business trip, maka sudah semestinya satu atau dua tempat yang dapat dikunjungi dalam masa yang pendek. Lainlah jika kedatangan seseorang itu bertujuan untuk melancung, maka dapatlah mereka pergi ke tempat-tempat lain selain Kuala Lumpur.
Tahun 2009 semakin akan melabuhkan tirainya. Walaupun tahun sudah semakin hendak habis, tetapi aktiviti tetap berjalan seperti biasa. Biasanya masa hujung tahun ni ada satu habit dari Jabatan Kerajaan yang digelar sebagai Christmas Shopping. Masa inilah buat aktiviti untuk habiskan budget tahunan. Kalau tidak budget itu akan hangus dan hantar balik kat AG. Dahlah tu, dikatakan pula Ketua Jabtan tidak tahun nak urus budget, sebab  itu banyak lebih. Jadi tahun berikutnya, dapat kurang. Wajarkan amalan sebegini di teruskan? Dalam keadaan gawat rasanya semua Jabatan patut berjimat cermat dan berbelanja dengan berhemah. Dari sudut pandangan aku sebagai pekerja bawahan, sepatutnya duit lebih itu dicarry forward. Jadi tak perlulah Ketua Jabatan nakjoli pada hujung tahun nak habiskan budget.

SUKAN 

Hari ini (19 Nov) bermulalah satu pertandingan peringkat antarabangsa di Kuala Lumpur. Sukan ekstrim paintball akan diadakan di Family Park. Bukit Jalil. Pertandingan tersebut, WCA (WorldCup Asia) akan menerima penyertaan dari pasukan-pasukanyang datang dari seluruh dunia. Baca SINI……  

EKONOMI

Bulan November ini akan bermula Year End Sales (YES) dari 21 November 2009 hingga 3 Januari 2010. Inilah masa untuk memeli-belah kerana adanya tawaran-tawaran harga yang rendah dari gedung-gedung membeli-belah. Walaupun iamelibatkan seluruh negara, tetapi sudah tentu Kuala Lumpur akan menjadi tumpuan sebab, bersamaan juga dengan musim cuti sekolah. Ramai yang akan datang melawat Kuala Lumpur pada masa itu.

 POKIM PC Fair datang lagi. Ia akan dianjurkan di beberapa bandar utama seluruh Malaysia dan sudah semestinya satu untuk Kuala Lumpur yang akan diadakan di KLCC. Pamrean di Kuala Lumpur akan diadakan pada 4 – 6 Disember 2009.

Hujung tahun ini juga ada dua perayaan yang bersangkutan dengan agama.Pada 27hb November umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidil Adha. Hari raya ini ada ibadah korban di dalamnya. Oleh  itu ibadah korban boleh menjadi satu tarikan kerana ada yang melakukannya secara berkumpulan dan melibatkan banyak ekor lembu dan/atau kambing akan dikorbankan. Itu tidak termasuk lagi jika ada yang akan menumbangkan unta.

Pada 25 Disember pula sambutan Krismas akan berlangsung. Sekarangpun suasana perayaan Krismas itu sudah mula dirasai. Gedung-gedung membeli belah sudah mula memasang hiasan untuk menyambut hari tersebut yang datang setiap tahun.

Pada bulan Disember juga Media Prima akan menganjurkan Karnival Jom Hebohnya bertempat di Kompleks Sukan Negara, Bukit Jalil. Karnival ini merupakan penutup tirai untuk mereka setelah menjelajah ke beberapa tempat lain di seluruh negara.

Kepada ibu bapa pula ini juga merupakan masa untuk menyiapkan anak-anak yang akan bersekolah semula pada tahun 2010. Pastinya akan ada karnival balik ke sekolah dianjurkan. Sememangnya kemeriahan hujung tahun akan terus terasa dengan pelbagai aktiviti yang melibatkan semua peringkat usia ini.

Extreme Sports – Paintball WCA @ Bukit Jalil


For paintball lovers, come over to Xtion Paintball at Family Park Bukit Jalil from 19-22 November 2009 for the World Cup Asia Paintball Tournament. It is an International Tournament and teams participating come from all over the world and including from USA, Europe and Australia. Paintball fans will be able to watch world class performance especially from Division 1 Teams. Among the top teams in Division 1 are Team Datis (Iran), Kaos (Australia), MacDev Ronin and Delta Rovers (Malaysia). See Full List HERE.

How to go to Xtion Paintball.

Photo credit as watermarked

Go to Divison 1 schedule.
Go to Full Schedule.

I will be updating about the event as and when available…………

Ikon-ikon Di Kuala Lumpur

Apabila kita menyebut sesuatu tempat sudah pasti imajinasi kita akan mengambarkan sesuatu tentang tempat tersebut. Kita sebut sebagai ikon.
Apakah yang dikatakan ikon?
The freedictionary.com memberikan salah satu maksud seperti berikut;
i·con  (kn)

n.
1. also i·kon (kn)
a. An image; a representation.

The free dictionary encyclopedia pula memberikan defisini;
An icon (from Greek εἰκώνeikon, “image”) is an image, picture, or representation; it is a sign or likeness that stands for an object by signifying or representing it…

Perkataan Ikon yang sering kita gunakan pada asalnya sesuatu yang ada hubungkait dengan imej-imej berunsur keagamaan Kristian, tetapi ramai menerima ikon itu sebagai imej atau representasi dan tidak mengaitkannya dengan keagamaan. Kuala Lumpur memilikki banyak bangunan yang  boleh dijadikan sebagai imej atau representasi untuknya di mana orang dari luar negara boleh kaitkan dengan bandaraya ini amnya dan Malaysia khususnya. Ini kerana Kuala Lumpur itu sendiri mewakili Malaysia di peringkat antarabangsa. 

Sudah pasti ikon pertama yang sudah menjadi terkenal di serata dunia ialah menara berkembar Petronas.Dengan hanya menunjukkan gambar menara Petronas itu orang sudah tahu ianya Kuala Lumpur. Sehinggakan ikon ini dijadikan latar belakang dalam sebuah filem yang dibintangi Sir Sean Connery dan Catherine-Zeta-Jones, The Entrapment.   
Binaan kedua yang tidak kurang popular bagi Kuala Lumpur juga ialah Menara Kuala Lumpur di Bukit Nenas. Menara telekomunikasi dan penyiaran ini juga menjadi sebagai salah satu tempat tumpuan pelancung dalam dan luar negara.
Gambar Menara Kuala Lumpur ini diambil dari SINI
Dalam aspek keagamaan juga ada binaan yang boleh dijadikan ikon untuk KL. Pada satu ketika dahulu, Mesjid Negara adalah merupakan lambang yang lazin digunapakai untuk agama Islam. Gambar-gambar dan imej-imej Mesjid Negara telah menjadi hiasan di merata tempat seperti dalam setem, buku, majalah dan juga program-program keagamaan. Malah rekabentuk kubahnya yang lain dari kebiasaan juga menjadi ikutan mesjid-mesjid lain yang dibina di seluruh negara. 
Gambar Mesjid Negara ini diambil dari SINI.
Sekarang dengan terbinanya mesjid-mesjid yang baru maka Mesjid Negara semakin tenggelam peranannya sebagai ikon perkembangan Islam di Malaysia.
Kini nampaknya ikon baru yang melambangkan Islam di Malaysia ialah Mesjid Putra di Putrajaya.
Gambar ini dipetik dari SINI.
Pada tahun 80an Menara Maybank yang terletak di atas Court Hill, berhampiran dengan Puduraya ini juga  pernah menjadi satu ikon memandangkan ia antara bangunan tertinggi di Kuala Lumpur pada masa itu. Menara ini berbentuk sebilah keris yang menghala ke langit.
Kompleks Dayabumi juga adalah merupakan antara pencakar langit yang pertama di Malaysia dan memilikki ciri-ciri Islam moden. Ia mula dibina pada February 1982 dan siap pada Februari 1984
Gambar diambil dari SINI.
Menara Telekom Malaysia di Lembah Pantai memilikki rekabentuk yang menarik iaitu berbentuk rebung. Menara milik Telekom Malaysia ini telah menjadi mercutanda yang unik bagi sesiapa sahaja yang menggunakan Lebuhraya Persekutuan untuk keluar dari atau masuk ke Kuala Lumpur.
Menara Tabung Haji di Jalan Tun Razak (BLUTH Tower) juga tidak ketinggalan kerana bentuknya yang tirus di bahagian tengah.
Gambar diambil dari SINI.
Dalam suasana pembangunan negarasedang rancak, sudah pasti akan muncul lagi ikon-ikon baru yang akan menjadi daya tarik. Antaranya seperti yang dilapor dalam Kosmo 18 November 2009, Kosmo melaporkan tentang satu lagi ikon baru yang akan muncul di Kuala Lumpur. Ianya adalah merupakan Pusat Matrade yang dijangka siap pada tahun 2014. Pusat tersebut akan dibangunkan di Jalan Duta oleh Naza TTDI Sdn. Bhd. dengan kos RM 628 juta. Ia akan menjadi ikon terbaru Kuala  Lumpur………..


Pengalaman – Bermotorsikal Ke Pusat Bandaraya


Pagi ini buat pertama kali selepas kira-kira 5-6 tahun aku keluar ke bandaraya dengan menunggang motosikal. Selalunya kalau sebelah siang aku akan menggunakan LRT sebab tempat yang hendak dituju pun tidak jauh dengan stesennya. Tak payah pening kepala dan stress bila tersangkut dalam jam dan apabila sampai pula mencari tempat parking.
Kebetulan hari ini cuaca agak baik jadi aku mengambil keputusan untuk keluar saja dengan motorsikal. Destinasi:  Heritage House, Jalan Yap Ah Shak. Tujuan: menuntut hadiah pertandingan menulis blog anjuran Nuffnang.
Perjalanan hari ini mengambil masa kira-kira 1jam sahaja pergi balik.
Mulanya aku bertolak menggunakan lebuhraya (Maju Expressway) MEX dari persimpangan Seri Petaling dan keluar di Jalan Tun Razak. Perjalanan atas lebuhraya ini memang lancar. Begitu juga dengan kereta sebab tidak ramai yang menggunakan jalan ini. Kalau difikirkan rasanya macam rugi sahaja lebuhraya ini dibina kerana tidak ramai pengguna. Sepanjang perjalanan aku rasa macam tidak sampai pun 50 buah kereta yang memotong motorsikal aku. Begitulah perbandingannya dari segi kadar penggunaan. Mungkin kerana tol menyebabkan tidak ramai yang menggunakan lebuhraya ini. Atau pun mungkin agak sukar untuk mencari jalan masuk.
Sepanjang lebuhraya ini laluan keluar masuk agak terhad. Selepas masuk dari Putrajaya, susur keluar hanya terdapat di Seri Petaling  dan kemudian ke Lebuhraya Utara Selatan sahaja. Begitu juga dengan masuk. Sedangkan terdapat kawasan-kawasan yang tinggi kadar penduduknya tetapi tidak dapat mengakses lebuhraya ini. Contohnya di Bukit Jalil, Puchong dan Kinrara yang menggunakan Lebuhraya Sungai Besi Puchong untuk sambung ke Lebuhraya KL Seremban. Begitu juga dengan kawasan Serdang. Jadi adalah lebih mudah untuk terus masuk ke Lebuhraya KL-Seremban daripada mencari jalan masuk ke MEX.
Bagi penduduka Putrajaya mungkin ini merupakan laluan yang paling cepat untuk ke Kuala Lumpur berbanding jika mengambil lebuhraya lain khususnya pada masa puncak.
OKlah, berbalik kepada perjalanan aku. Selepas keluar ke Jalan Tun Razak di Kampung Pandan, jalan mulah sesak. Ituadalah perkara biasa pada waktu siang. Sebagai penunggang motorsikal, aku terpaksa ikut budaya penunggang motorsikal lain untuk menyelinap diantara deretan kenderaan-kenderaan yang sesak sehinggalah ke destinasi.
Jadi perjalanan menggunakan motorsikal adalah lebih cepat berbanding dengan menggunakan kereta untuk ke mana-mana destinasi pun di pusat Bandaraya. Itupun jika tidak hujan………….

Asian Heritage Row


Di Jalan Sultan Ismail terdapat satu kawasan yang telah dinamakan sebagai Asian Heritage Row. Kawasan ini ialah di sebelah Sheraton Imperial dan merupakan salah satu kawasan untuk berhibur pada sebelah malam bagi mereka yang gemarkan night life entertainment.
Saya mengetahui tentang adanya Heritage Row ini tetapi tidak pernah mengunjunginya. Namun demikian sewaktu pergi ke Nuffnang untuk mengambil hadiah, barulah pertama kali saya menjejakkan kaki ke kawasan ini tetapi pada sebelah siang.
Kawasan ini terletak di sepanjang Jalan Doraisamy dan terdiri daripada deretan restoran, cafe, bar  kelab dan juga salon refleksologi. Saya petik tulisan ini dari lamanweb Heritage Row…..
In following with the traditions of the city, Asian Heritage Row was developed to encapsulate the city’s past, present and future. As with most great cities of the world, which have their unique cultural and leisure districts (eg. Montmart in Paris, Soho in New York, Lan Kwai Fong in Hong Kong and Clark Quay in Singapore), Asian Heritage Row aims to position itself as a new landmark for the city as a cultural, dining and entertainment district for both international tourists and locals.
Tempat berhibur ini adalah merupakan jelmaan dari bangunan lama zaman kolonial yang banyak terdapat di kawasan itu. Namun apa yang dinamakan Heritage Row hanyalah deretan rumah-rumah lama itu sahaja. Gambar bawah ini lah deretan bangunan berkenaan.
Selain deretan tempat berhibur itu terdapat juga sebuah bangunan yang dinamakan sebagai Heritage House. Ia merupakan bangunan pejabat dan terletak di Jalan Yap Ah Shak. Adakah Yap Ah Shak ini ada hubungkait dengan Yap Ah Loy? Lihat peta di bawah…….
Atas: Bangunan Heritage House yang terletak di Jalan Yap Ah Shak
Sebuah lagi bangunan di Jalan Yap Ah Shak.

Galeri Nicol David di Bukit Jalil

Sekarang siapa tidak kenal apabila disebut nama Nicol David. Gadis yang berasal dari pulau mutiara ini kini adalah nama yang disegani di dalam bidang sukan skuasy bukan sahaja di Malaysia malah di dunia. Nicol telah meletakkan dirinya sebagai pemain wanita nombor satu dunia dan sebagai menghargai kejayaan beliau Kementerian Belia dan Sukan telah mengabadikan nama beliau pada gelanggang utama skuasy di Kompleks Skuasy Nasional, Bukit Jalil. Majlis tersebut telah disempurnakan sendiri oleh YB Menteri Belia dan Sukan baru-baru ini.
Disamping merasmikan penamaan gelanggang utama itu juga, telah diresmikan sama Gelanggang Nicol David yang terletak bersebelahan gelanggang utama itu.
Pelawat boleh melihat bahan-bahan kenangan Nicol dan yang paling menarik ialah raket pertama yang digunakan oleh beliau sewaktu mula-mula bermain skuasy dahulu.

Padang Bolasepak Sintetik Malaysia

Di Malaysia hanya terdapat sebuah sahaja padang bolasepak sintetik atau yang menggunakan rumput tiruan. Padang ini yang terdapat di Majlis Sukan Negara, Bukit Jalil telah dibina di bawah program pembangunan FIFA dan diresmikan sendiri oleh Presiden FIFA, Sepp Blatter pada 6  Mei 2007.
Padang ini telah menjadi sebagai tempat latihan untuk pasukan bolasepak untuk pasukan pelapis negara yang terdiri dari pelajar-pelajar Sekolah Sukan Bukit Jalil. Perlawanan-perlawanan persahabatan juga dijalankan di padang ini dari semasa ke semasa.
Atas: Pemandangan dari atas
Atas: Dari dekat

  
Plak perasmian