Maulidur Rasul 1436

12 Rabiulawal tahun ini jatuh pada 3 Januari2015 dan sudah pastiya cuti umum untuk seluruh negara.

Grafik dari internet
Grafik dari internetTahun ini tema sambutan ialah Perpaduan Nadi Transformasi Negara.

Pastinya berbagai tempat di seluruh negara diadakan berbagai bentuk sambutan khususnya perarakan sambil berselawat.

Namn apa yang penting mengingati Nabi Muhammad S.A.W bukan aktiviti bermusim tetapi amalan yang menjadi tabiat. Kita perlu ingat Nabi setiap masa seperti mana kita ingat pada Allah setiap detik. Jika Allah tempat kita memohon keampunan dan perlindungan di kala susah, Nabi Muhammad ialah tempat kita memohon syufaat ketika di Mahsyar kelak. Oleh itu bagiamana kita hendak memohon pertolongan dari Baginda jika di dunia pun kita tidak pernah mengingatinya.

Bukan susah sangat nak memperingati Baginda, Bila-bila masa kita boleh selawat ke atas Baginda.

Satu lagi cara untuk mengingati Baginda ialah dengan mengikut sunnahnya. Apabila cakap pasal mengikut Sunnah Rasl ni, ramai juga orang akan bercakap sinis tentangnya. Namun jika azam kita cukup kuat untuk mengharapkan syufaatnya di akhirat, akan tetap berusaha melakukannya dengan istiqamah.

Nak ikut Sunnah pun bukan susah sangat. Ikut sahaja mana yang kita mampu dan perlahan-lahan tambahkan.

JOM…………………..kita bersalawat……

Bahaya Masuk Kedai RM2.00

Bagai cendawan juga tumbuhnya kedai RM2.00. Dulu aku just nampak kedai-kedai macam ni di Sabah, khususnya Kota Kinabalu, tetapi kemudiannya menular pula ke Semenanjung.

Petang tadi masuk kedai RM2.00 ni yang baru buka di Pekan Jitra, Kedah.

Kedai RM2.00 majoritinya barang yang diimport dari Cina. Jadi tertanya juga mengapa barangan yang diimport dari Cina murah-murah. Dulu kita beli barangan dari Thailand kerana lebih murah walaupun dari segi kualitinya boleh dipertikai. Namun tetapi juga mendapat sambutan. Kita bukan nak pakai barangan itu sampai mati pun. Boleh pakai untuk beberapa bulan atau beberapa tahun pun dah kira balik modal. Mana ada barangan yang kita beli itu tahan berpuluh-puluh tahun sampai kita hendak masuk kubor kan?

Dah nama pun Kedai RM2.00, barang yang djual pun semua RM2.00 kecuali ada juga terselit barang yang terpaksa mereka jual lebih dari harga itu.

Murah dan berbaloi tak? Ni nak tanya mereka yang sering masuk dan beli barang di kedai RM2.00.

Bila compare harga, barangan yang sama dijual dalam Facebook ata online harganya berkali ganda lebih mahal sedangkan barang itu mungkin juga berasal dari negara Cina yang pemborongnya beli terus dari sana atau melalui Alibaba.com.

Bahayanya masuk kedia RM2.00 ni kita tidak sedar kita membeli tanpa kawalan. Dah tertanam dalam kepala kita MURAH, jadi kita membeli tanpa fikir panjang. Akhir-akhirnya berpuluh juga duit kita habis. Memanglah barang yang dapat pun banyak tetapi termasuk juga barang yang sebenarnya kita tidak perlu pun.