KOS MENGHANTAR MOTORSIKAL DARI KEDAH KE KL

Kali ini aku nak share jugalah sikit pengalaman menghantar motorsikal anak aku dari Jitra ke Kuala Lumpur. Sebelum ini pun aku ada buat rujukan kat internet bagaimana caranya nak hantar motorsikal menggunakan perkhidmatan courier, PosLaju atau KTM, nak survey mana yang lebih murah. Kena buat persediaan jugalah sebelum membuat urusan penghantaran. Di samping itu juga buat…

CENDOL

Kali ini nak cerita pasal cendol. Cendol adalah merupakan sejenis minuman manis yang menyegarkan kerana ia diminum atau makan dalam keadaan sejuk. Tak pasti pula adakah cendol panas? Jika Cendol Bakar tentu boleh didapati jika penjualnya bernama Bakar. Asalnya cendol hanyalah mengandungi cendol, kacang merah, jagung dan ais yang diparut. Ia dimaniskan biasanya dengan air…

KREATIF ATAU JALAN MUDAH?

Gambar ini hanya hiasan Tak tahulah sama ada kreatif atau ambil jalan mudah dan jimat. Macam Nasi Lemak Pondan tu, namanya pun satu kreativiti yang menarik perhatian orang ramai walaupun ada yang mengutuk. Namun dia telah cipta satu identiti sehingga ada juga yang ujudkan Nasi Lemak Gay yang sebenarnya dia bukan Gay tetapi akronim namanya….

CARA MUDAH KUPAS DURIAN

Kali ini posting pendek saja. Ni cara mudah nak kupas durian. Cara ini saya nampak semasa melawat Pesta Durian di Georgetown tidak berapa lama dulu. Cara yang ditunjukkan memang cukup mudah dan tidak perlu sampai luka-luka jari tercucuk duri atau terketar dagu sebelum kulitnya terbuka. (Lihat Gambar) Peniaga durian tersebut telah membuat torehan seperti itu…

NAIK UBER KAT PENANG

Kalau kat KL nama uber dah menjadi sebutan sebab rasa dengki pemandu teksi dengan perkhidmatan baru yang lebih murah, selesa dan efisyen. Selama ini pun aku sangka di Malaysia ni  hanya di KL saja ada uber. Rupanya kat Penang pun ada dah perkhidmatan uber ni. Kebetulan aku hadir satu seminar 3 jam di YMCA Pulau…

JALAN-JALAN PASAR KARAT

Sebut saja pasar karat pastinya kita akan terus terbayang susunan barangan antik yang dipamerkan untuk dijual kepada peminat barang antik. Banyak pasar karat sudah muncul dan beroperasi di merata bandar di negara ini dan berbagai barangan antik yang menjadi “collectors item” yang ditawarkan untuk jualan mahupun barang lama yang boleh dijadikan sparepart untuk barangan harian…

DARULAMAN PARK, JITRA

Bandar Baru Darulaman was transformed from a small town formerly known as Tanah Merah (there are many towns in Malaysia with the same name) located about 5 km fron Jitra town and about 18 km from Alor Setar City, the capital  city for Kedah, Malaysia. The new township was developed by Bandar Darulaman Berhad, transforming…

PETAI

This note was taken from a whatsapp shared post that was and is making its rounds and I edit it so suit the posting. Its about the PETAI or Bitter bean or its Scientific name Parkia speciosa. The information was claimed as and advice from a UKM Medical Doctor. Petai or Parkia speciosa  contains three…

Water And Adventure Park @ Austin Heights

Klang Valley boast to host many water based recreational theme parks for families and the most popular among them is Sunway Lagoon. However, Johor can also be proud too of having many fun-filled family parks for locals and tourist alike. Many had known about Danga Bay, a place where Johoreans, tourists and visitors from Singapore  congregate for…

FIESTA BERENDOI BALING

Pada tahun 2014 saya telah berkesempatan untuk bersama rombongan FAM Trip Tourism Malaysia ke Negeri Sembilan dan menyaksi satu adat yang berkaitan dengan keagamaan dalam Masyarakat Melayu iaitu mencukur jambul bagi bayi yang baru dilahirkan. Tahun 2016 saya dapat menyaksikan pula Berendoi adalah merupakan antara budaya Melayu yang semakin ditinggalkan oleh masyarakat atas beberapa sebab….

MENARA JAM BALING- KENANGAN KEMERDEKAAN

Semasa dalam perjalanan ke Ulu Legong Hotsprings, van yang kami naiki telah singgah sebentar di Pejabat Majlis Daerah Baling dan ketika itulah saya ternampak menara jam ini yang terletak di perkarangan Masjid Jamek Baling. Memandangkan menulis tentang menara jam menjadi salah satu kegemaran saya untuk berblog, saya meredah suasana senja ketika azan sedang berkumandang di…

Pelancungan Di Baling

Baling bukan hanya sekadar sebuah pekan kecil berhampiran sempadan Kedah-Perak dan Thailand tetapi pekan ini menyimpan satu sejarah yang harus diingati oleh generasi sekarang dan akan datang. Perjanjian Baling, yang dadakan pada 28-29 Disember 1955 itu, di mana pihak kerajaan Persekutuan Tanah Malayu yang diketuai oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra mengadakan Perundingan Damai dengan…