CARA MUDAH KUPAS DURIAN

Kali ini posting pendek saja. Ni cara mudah nak kupas durian. Cara ini saya nampak semasa melawat Pesta Durian di Georgetown tidak berapa lama dulu.

Cara yang ditunjukkan memang cukup mudah dan tidak perlu sampai luka-luka jari tercucuk duri atau terketar dagu sebelum kulitnya terbuka.

(Lihat Gambar) Peniaga durian tersebut telah membuat torehan seperti itu pada bahagian bawah buah. Selepas toreh maka tuilkan kulit untuk membukanya. Selamat mencuba. Kay bye………

IMG_20160531_215230

NAIK UBER KAT PENANG

Kalau kat KL nama uber dah menjadi sebutan sebab rasa dengki pemandu teksi dengan perkhidmatan baru yang lebih murah, selesa dan efisyen. Selama ini pun aku sangka di Malaysia ni  hanya di KL saja ada uber. Rupanya kat Penang pun ada dah perkhidmatan uber ni.

Kebetulan aku hadir satu seminar 3 jam di YMCA Pulau Pinang dan sewaktu hendak balik ke Jeti hujan turun dan sukar untuk aku ke perhentian bas untuk mendapatkan perkhidmatan rapidpenang. Lagi pun besar kemungkinan perhentian bas tidak ada tempat berteduh.

Ketika menanti di lobby aku berbual dengan salah seorang peserta seminar dan pada masa itulah dia bertanya mengapa tak panggil uber. Barulah aku teringat pasal perkhidmatan itu dan rupanya dah ada di Pulau Pinang. Dia sendiri adalah pemandu yang berdaftar dengan uber.

Lalu aku pun buka google playstore dan install apps untuk uber. Pengalaman pertama menggunakan perkhidmatan uber memang mudah.

Paparan akan menunjukkan peta lokasi dan kedudukan ikon beberapa kereta yang berhampiran yang memberikan perkhidmatan uber ni. Ikut sahaja arahan yang dipaparkan dan anda akan mendapat respons tentang kereta, pemandu, lokasinya serta berapa lama ia akan sampai ke tempat kita tunggu. Pengguna kli pertama pun akan akan merasa mudahnya untuk dapatkan perkhidmatan uber.

uberuber-1

  uber-2

Peta perjalanan yang juga sebahagian dari resit untuk penumpang, selepas menggunakan perkhidmatan uber akan dihantar ke email yang didaftarkan pada apps uber sewaktu mula install. Mudah kan untuk membuat claim perjalanan kelak. Malah ianya adalah lebih sah dengan unsur rasuah yang paling minima khususnya bagi kakitangan kerajaan yang menggunakan perkhidmatan awam semasa bertugas.

uber3

uber5uber4

JALAN-JALAN PASAR KARAT

Sebut saja pasar karat pastinya kita akan terus terbayang susunan barangan antik yang dipamerkan untuk dijual kepada peminat barang antik. Banyak pasar karat sudah muncul dan beroperasi di merata bandar di negara ini dan berbagai barangan antik yang menjadi “collectors item” yang ditawarkan untuk jualan mahupun barang lama yang boleh dijadikan sparepart untuk barangan harian yang sudah rosak.

Di Alor Setar, Pasar Karat yang popular ialah di Kampung Berjaya yang beroperasi pada hari Jumaat bersamaan dengan pasar basah. Ia beroperasi pada setiap pagi Jumaat.

Baru-baru ini pula saya berkesempatan meninjau pula satu lagi pasar karat di Kubang Pasu, Jitra yang dibuka di Taman Tunku Sarina, Bandar Darulaman. Ia beroperasi setiap pagi Sabtu.

Untuk ke pasar karat PSTTS amat mudah kerana ia terletak di laluan untuk masuk ke Taman Tunku Sarina. Dari lebuhraya PLUS pengunjung boleh keluar di Exit Bandar Darulaman dan hala ke Taman Tunku Sarina atau Tasik Darulaman. Pandu terus sehingga melepasi tasek dan bulatan di Lakehomes.

Saya rasa agak keciwa juga kerana tidak banyak barangan antik diperdagangkan berbanding Pasar Karat Kg Berjaya. Selain daripada beberapa orang peniaga barangan antik, majoriti peniaga menjual barangan biasa dan lebih nampak ala pasar malam. Mungkin kerana ianya masih baru, ramai peniaga barangan antik mungkin terpaksa mengatur semula jadual perniagaan mereka.

pasar-karat-tts-1 pasar-karat-tts-2 pasar-karat-tts-4 pasar-karat-tts-5

DARULAMAN PARK, JITRA

Bandar Baru Darulaman was transformed from a small town formerly known as Tanah Merah (there are many towns in Malaysia with the same name) located about 5 km fron Jitra town and about 18 km from Alor Setar City, the capital  city for Kedah, Malaysia.

The new township was developed by Bandar Darulaman Berhad, transforming once a rubber estate plantations to towns and housing estates.

Within the development area there is a natural lake that had been turned into a recreational park for local residents and also visited by communities from nearby towns. Its the Bandar Darulaman Park.

zaharibb-darulaman-park

The park is open daily and had became a hive of activities for all walks of life. Parents bring their kids for kiddy rides or play with gigantic soap bubbles while many enjoy the jog around the lake. There are also water activities where visitors can ride on the paddle boat or canoeing.

zaharibb-darulaman-park-6

zaharibb-darulaman-park-1

zaharibb-darulaman-park-5

Since its opening the park is not only a park for routine daily recreational activites but also had hosted many events ranging from local to national level expositions.

HOW TO GO

From Alor Setar, Bukit Kayu Hitam, Kangar, Jitra and Alor Setar can take the North South Highway and take the Bandar Darulaman exit. However from Jitra town its reachable through Federal Route 1.

 

 

PETAI

This note was taken from a whatsapp shared post that was and is making its rounds and I edit it so suit the posting. Its about the PETAI or Bitter bean or its Scientific name Parkia speciosa. The information was claimed as and advice from a UKM Medical Doctor.

Petai

Petai or Parkia speciosa  contains three natural sugars -sucrose, fructose and glucose. Combined with fiber, petai gives an instant, sustained and substantial boost of energy. Research has proved that just two servings of petai provide enough energy for a strenuous 90-minute workout.. No wonder petai is the number one fruit with the world’s leading athletes (?). But energy isn’t the only way petai can help us keep fit. It can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and conditions, making it a must to add to our daily diet.

So what can ptai do to our body?

Depression:

According to a recent survey undertaken by MIND among people suffering from depression, many felt much better after eating petai. This is because petai contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin, known to make you relax, improve your mood and generally make you feel happier.

PMS (premenstrual syndrome):

Forget the pills – eat petai. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood.

Anaemia:

High in iron, petai can stimulate the production of haemoglobin in the blood and so helps in cases of anaemia.

Blood Pressure:

This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it perfect to beat blood pressure. So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the petai industry to make official claims for the fruit’s ability to reduce the risk of blood pressure and stroke.

Brain Power :

200 students at a Twickenham (Middlesex) school were helped through their exams this year by eating petai at breakfast, break, and lunch in a bid to boost their brain power. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert.

Understand that bananas contain lot of potassium too so eat more banana… Just look at those monkeys, they are really active, alert, smart and cunning too!!

Constipation:

High in fiber, including petai in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives.

PETAISAMBAL 1

Image downloaded from the Internet

Hangovers:

One of the quickest ways of curing a hangover is to make a petai milkshake, sweetened with honey. The petai calms the stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and re-hydrates your system.

Heartburn:

Petai has a natural antacid effect in the body, so if you suffer from heartburn, try eating petai for soothing relief.

Morning Sickness :

Snacking on petai between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness.

Mosquito bites :

Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of the petai skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation..

Nerves:

Petai is high in B vitamins that help calm the nervous system.

Overweight:

Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and crisps. Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-pressure jobs. The report concluded that, to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep levels steady.

Ulcers:

Petai is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw fruit that can be eaten without distress in over-chronicler cases. It also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach.

Temperature control :

Many other cultures see petai as a “cooling” fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In Holland , for example, pregnant women eat petai to ensure their baby is born with a cool temperature.

Seasonal Affecti ve Disorder (SAD):

Petai can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer, tryptophan.

Smoking:

Petai can also help people trying to give up smoking.. The B6, B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal.

Stress:

Potassium is a vital mineral, which helps normalize the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body’s water balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of a high-potassium petai snack.

Strokes:

According to research in “The New England Journal of Medicine” eating petai as part of a regular diet can cut the risk of death by strokes by as much as 40%”.

Warts:

Those keen on natural alternatives swear that if you want to kill off a wart, take a piece of petai and place it on the wart.. Carefully hold the petai in place with a plaster or surgical tape!

petai sambal

Image downloaded from the Internet

So, as you can see, petai really is a natural remedy for many ills. When you compare it to an apple, it has four times the protein, twice the carbohydrates, three times the phosphorus, five times the vitamin A and iron, and twice the other vitamins and minerals… It is also rich in potassium and is one of the best value foods around. So maybe its time to change that well-known phrase so that we say, “A Petai a day keeps the doctor away”.

Disclaimer: Information and photos were downloaded from the internet.

Water And Adventure Park @ Austin Heights

IMG-20160730-WA0017

Klang Valley boast to host many water based recreational theme parks for families and the most popular among them is Sunway Lagoon. However, Johor can also be proud too of having many fun-filled family parks for locals and tourist alike.

Many had known about Danga Bay, a place where Johoreans, tourists and visitors from Singapore  congregate for while away their leisure time with friends or family. Johor is also proud of hosting the only international theme park for families  in Asia under the Legoland flagship, besides another one, Hello Kitty theme park in Pulai Springs, Nusajaya.

Now Johor has added another theme park on her list,  the Austin Heights Water and Adventure Park .The park is located at the Mount Austin Township along Jalan Kota Tinggi in Johor Bahru District. It is approximately a 20 minutes drive from Johor Bharu city centre and is the regions latest and unique and holiday getaway.

staticmap

Austin Heights Water and Adventure Park, managed by Austin Leisure Sdn. Bhd. is Malaysia’s largest Fmily Edutainment Centre.

WHATS THERE?

Austin Heights Water and Adventure Park has 5 attractions parks depending on visitors taste of adventure and each park has its own thrill and adventure.

Visitors can fulfill their respective desire of adventure and thrills at either of these Water Park, Adventure Park, Jump Street, Skating rink and/or Drift. Entrance tickets are based on single park entry.

Mount Austin Water and Adventure Park

The water park provides a collage of breath-taking summery scenery and varieties of jaw-dropping water slides. There’s the “Hola Flora” for kids and also adults who missed their childhood fun and memories during their times.

Step into Splash world and let your imagination run wild and letting the kids rule their own game at the splash-tastic water playground.

When did you last scream out at the top of your vioce? Well, you can do it again at the Supersurf where you can scream all the way down the 6 high-speed racing lanes and boost your rate of blood circulation and your body muscles for exertion.

The Yellow Wall is a master of all thrill. Many people has Acrophobia and if you are one, don’t look down when you tube through this extra wide body slide. Hurtle high above, speed down by gliding left or right within seconds and splash out at the end.

You won’t get dizzy at the Rainbow Hood. It is one of the most stunning slides of summer that takes momentum rider slide down twist and turn in the dark while revel in rotary-rainbow effect by landing each rider in the Lazy River.

Austin Water Park

Below is a You Tube video clip at the water slides at Water Park Big Splash shared by Andy Lee

And if you just want to soak yourself to the wave visitors can swim here.

Austin WP (5)

Adventure Park

Adventure Park

This park is all about “monkey business”. NO!!! I do not mean you must become a monkey but activities on this park is all about climbing and hanging or you can be Tarzan for a while even if “Jane” is not around.

Adventure Park is for thrill seekers or fans of adventure who wants to explore more but staying dry. It features the longest indoor suspension adventure rope course in Malaysia. This park guarantees maximum thrills with its 7 course routes consisting of 51 types of obstacles/challenges designed for first-time players or thrill seekers.

While hanging metres above the ground the park provide the highest quality safety equipment ensuring highest quality of safety standards in compliance with the latest Euro Norm Standards : EN15567. No doubt because experts from France were employed to fix the obstacles.

There are Zip lines and uper Zip lines, Tunnel Crossing, Rope Trapeze, Jamor crossing, Pnotta bridge, Neewood crossing, Half criss crosssing, Half Tic Tac Toe,  Pirate Crssing, Small U and all are in mid air.

Sports & Leisure Park

Sports n Leisure Jump Street

Partnering with franchisor Jump Street, a leading large-scale trampoline park specialist, to ensure reliable safety standard, this gravity-defying indoor trampoline centre re define fitness and fun for adults and kids. It is custom built to maximise the varieties of attraction and catering for individuals with different levels of fitness.

Jump Street consist of different activities namely; Main Court, Dodge Ball Court, SlamDunk, High Performance Area, Foam Pit and Ait Bag. It also has a healthy snack bars and is available for events and ftness and fun classes.

Sports n Leisure Skating rink

Run away from the tropical heat and ice skate on synthetic ice in the comfort of Austin Heights Skating rink. This high standard synthetic ice from XTRANCE can achieve 95% similar to natural ice.

Sports n Leisure Drift

Drifting is no kids game but is suitable for kids and if you, an adult has Tachophobia, just try your hand on the drift cart at the Drift Park and feel the experiece of your vehicle skidding on the turns.

WHAT ELSE?

While visitors come as walk ins, Austin Water and Adventure Park also caters for School Group and Uotungs, Corporate Team building and Family Bonding activities.

Beside all these, Austin Heights Water & Adventure Park also has a fitness centre for those who want to keep fit and maybe has the intention of becoming an “Abang Sado

As common regulation to all parks’ policy where No Outside Food allowed, Austin Heights Water & Adventure Park also do not allow such. However to cater to hungry park goers, there’s a cafeteria next to the surf pool where visitors can buy their meals.

During our media visit to the park we were all provided with a sample of lunch that can be purchased.

Austin WP (15)

HOW TO GO

Visitors travelling on the North South Highway can take the exit to Terminal Pengangkutan Awam & Pasar Larkin.

Mount Austin Township Coordinate :   1°33’10″N   103°46’43″E

route to austin heights

ENTRY TICKETS

Entry tickets to the respective fun-filled park

Austin Heights Water Park Ticket

FACEBOOK : Austin Heights Water & Theme Park

 

FIESTA BERENDOI BALING

Pada tahun 2014 saya telah berkesempatan untuk bersama rombongan FAM Trip Tourism Malaysia ke Negeri Sembilan dan menyaksi satu adat yang berkaitan dengan keagamaan dalam Masyarakat Melayu iaitu mencukur jambul bagi bayi yang baru dilahirkan.

Tahun 2016 saya dapat menyaksikan pula Berendoi adalah merupakan antara budaya Melayu yang semakin ditinggalkan oleh masyarakat atas beberapa sebab.

Berendoi berasal dari perkataan “endoi” yang merupakan buaian yang digunakan untuk menidurkan bayi atau kanak-kanak.

Menurut Wikipedia, berendoi diktakan berasal dari negeri Perlis di sekitar tahun 1930an dan ianya berkembang sehingga ke Kedah memandangkan kedua-dua negeri itu berjiranan. 

Peralatan untuk endoi ialah buaian yang digantung di tengah-tengah rumah, satu jag air dan juga sirih pinang yang diletakkan di dalam tepak sireh. Upacara berendoi ini boleh diadakan pada siang atau malam hari.

Satu kumpulan endoi biasanya berjumlah empat atau lebih. Upacara berendoi akan dimulakan dengan bacaan Maulud dan lagu yang didendangkan ialah Selawat Nabi sebelum diikuti dengan lagu-lagu lain. Isi lagu-lagu berendoi berupa puji-pujian kepada nabi dan juga nasihat kepada kanak-kanak dan juga ibu bapa. Jumlah lagu yang didendangkan pada setiap kali persembahan bergantung pada kehendak tuan rumah.

Untuk pakaian persembahan, selalunya kaum lelaki memakai baju Melayu, bersongkok putih atau berserban dan berkain. Jika kumpulan berendoi itu terdiri daripada kaum wanita sahaja, maka pakaiannya adalah seperti mana yang lazim dipakai oleh wanita hari ini, iaitu berbaju kurung dan bertudung. Berendoi berfungsi alat hiburan dan pengajaran serta nasihat supaya anak mendengar nasihat ibu bapa. Nasihat bercorak agama disampaikan melalui lagu-lagu Nabi Muhammad dan Rukun Islam yang menceritakan sejarah nabi dan kehidupan nabi.

Setengah ibu bapa mengadakan upacara berendoi ini bersama-sama dengan acara aqiqah dan cukur jambul.

Sempena Hari Ibu 2016, Pergerakan Puteri UMNO Baling telah menganjurkan satu Fiesta Berendoi dan Sambutan Hari Ibu di Dewan Kenangan Baling, Kedah. Majlis tersebut telah disempurnakan oleh YB Timbalan Menteri Pelancungan dan Kebudayaan, Datuk Mas Ermeiyati bt Samsudin.

Berendoi

Seramai lebih daripada 100 orang bayi dari seluruh Daerah Baling telah dikumpulkan dan dirai dalam Fiesta tersebut.

Semasa Fiesta Berendoi tersebut selain dari berendoi beramai-ramai, juga diadakan pertandingan menghias pulut kuning untuk kaum ibu. Pulut kuning juga adalah salah sajian istimewa bagi orang-orang Melayu khususnya ketika ada acara yang berkaitan dengan adat istiadat.

Pulut kuning  dimasak dengan sedikit serbuk kunyit sebagai pewarna dan biasanya ia dimakan dengan gulai ayam, atau daging pada hari-hari istimewa, seperti hari perkahwinan, dan lain-lain keramaian.

Pada suatu masa dahulu, ia merupakan kemestian bagi upacara menyembah acak, tetapi kini tidak dilakukan lagi.

pulut kuning

Memandangkan sambutan yang diberikan oleh masyarakat sekitar Baling, acara seperti Fiesta Berendoi ini juga boleh dijadikan sebagai salah satu produk tarikan pelancung ke Daerah Baling. Ia bolehlah digandingkan dengan populariti Kolam Air Panas Ulu Legong di mana terdapat banyak homestay di situ. Mengikut YDP Majlis Daerah Baling, hasil daripada tiket masuk ke Kolam Air Panas Ulu Legong itu sahaja dapat mengatasi hasil cukai pintu yang dibayar oleh penduduk daerah tersebut.

Jika ianya dirancang dan dimasukkan ke dalam kalendar pelancungan, besar kemungkinan bukan sahaja menambahkan produk pelancungan malah dapat mengekalkan budaya Melayu yang semakin ditinggalkan ini.

 

MENARA JAM BALING- KENANGAN KEMERDEKAAN

Semasa dalam perjalanan ke Ulu Legong Hotsprings, van yang kami naiki telah singgah sebentar di Pejabat Majlis Daerah Baling dan ketika itulah saya ternampak menara jam ini yang terletak di perkarangan Masjid Jamek Baling. Memandangkan menulis tentang menara jam menjadi salah satu kegemaran saya untuk berblog, saya meredah suasana senja ketika azan sedang berkumandang di Masjid berkenaan.

Laman web  Memori telah membuat sedikit catatan tentang  Menara Jam Baling ini yang juga dikenali sebagai Balai Jam Merdeka. Boleh dikatakan di beberapa bandar di Malaya telah dibina menara jam sebagai kenangan Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan dari panjajahan British pada tahun 1957.

Menara Jam Baling ini telah dirasmikan oleh KDYMM Tuanku Sultan Kedah pada hari Rabu 25 Februari 1959 bersamaan 17 Syaaban 1378,  manakala batu asasnya telah disempurnakan oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj iaitu Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu pada 21 Ogos 1957.

Menara ini dibina sebagai persiapan menyambut hari kemerdekaan Tanah Melayu. Kini jam tersebut dilihat sebagai simbol kemerdekaan yang terdapat di daerah Baling. Menara jam ini telah disenaraikan sebagai tempat bersejarah untuk Daerah Baling.

 

Foto ini diambil dari http://www.panoramio.com/photo/78972494
Foto ini diambil dari http://www.panoramio.com/photo/78972494
Menara Jam Balingg
Maklumat-maklumat pembinaan yang terdapat pada Menara Jam Baling ini

 

 

Pelancungan Di Baling

Baling bukan hanya sekadar sebuah pekan kecil berhampiran sempadan Kedah-Perak dan Thailand tetapi pekan ini menyimpan satu sejarah yang harus diingati oleh generasi sekarang dan akan datang. Perjanjian Baling, yang dadakan pada 28-29 Disember 1955 itu, di mana pihak kerajaan Persekutuan Tanah Malayu yang diketuai oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra mengadakan Perundingan Damai dengan Parti Komunis Malaya, diketuai oleh Chin Peng untuk pihak PKM meletakkan senjata dan menyerah kalah. Perjanjian itu diadakan di Baling English School yang sekarang ialah Sekolah Kebangsaan Tunku Putra Baling.

 

Kini lokasi perjanjian itu di Sekolah Kebangsaan Tunku Putra dijadikan sebagai salah satu lokasi pelancungan yang perlu dilawati apabila sampai ke Baling.

Saya share satu posting You Tube untuk tontonan anda

Saya menulis posting ini setelah bersama-sama dengan Tourism Kedah yang telah mengatur satu lawatan media tetapi kemudiannya tepaksa dipinda jadual atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.  Walau bagimana pun untuk mengetahui tentang tempat-tempat pelancungan yang terdapat di Daerah Baling anda boleh membaca blog blog sahabat media saya Ruggedmom .

Lawatan Media oleh Tourism Malaysia Kedah adalah bersempena Fiesta Berendoi dan Sambutan Hari Ibu Daerah Baling yang diadakan di Dewan Kenangan Tun Abdul Razak, Baling.

Kami bertolak dari perkarangan pejabat Tourism Kedah di Alor Setar, pada sebelah petang 30 Mei 2016 dan tiba di Baling lebih kurang dua jam kemudian dan terus ke Ulu Legong Hotsprings 

Sewaktu di Ulu Legong Hotsprings Timbalan Menteri Pelancungan dan Kebudayaan Malaysia, YB Datuk Mas Emeiyati bt Samsudin telah diberi taklimat oleh  Tuan Pegawai Daerah merangkap Yang Dipertua Majlis Daerah Baling Y.H Dato’ Dzohir Bin Md. Zain   tentang perancangan pembangunan pelancungan di daerah tersebut oleh Majlis Daerah Baling.

Ulu Legong Hot Springs MDB

NID:SIZE:743K
Bawah : Kadar Bayaran masuk ke Ulu Legong Hotsprings.

NID:SIZE:1.02M

Ulu Legong hotsprings ni biasanya dikunjungi ramai pada waktu malam dan ada juga yang membawa portable tent mungkin utuk overnight. Erm, siapa nak mandi dalam air panas di bawah terik matahari kan?

Tuan YDP telah menerangkan secara panjang lebar akan perancangan untuk memajukan Daerah tersebut dalam bidang pelancungan. Satu-satunya produk pelancungan yang tidak terdapat di negeri lain di Malaysia ialah Terowong Komunis yang dibina semasa zaman darurat dan boleh menembusi sehingga 2 kilometer ke dalam negeri Thailand. Beliau merancang untuk menjadikan terowong tersebut sepertimana terowong komunis yang terdapat di Vietnam yang menjadi salah satu tempat tumpuan pelancung. Produk ini diletak di bawah Military Tourism.

terowong komunis baling
Foto ini diambil dari Facebook Kupang Baling Kedah

terowong komunis MDB

Terowong Komunis tersebut akan digandingkan juga dengan satu lagi kawasan prospek pelancungan iaitu Gua Jepun. 13001095_1691375287792620_6269089896107460009_n gua Jepun MDB

Kredit: Gambar di atas dipetik dari Laman Web Majlis Daerah Baling memandangkan perancangan kami untuk ke lokasi telah dibatalkan di saat-saat akhir.

JOM, CENDUL PULUT DURIAN

Dah semakin jadi sebutan pula Cendol Pulut Durian sebelah kawasan aku ni. Tak pastilah area lain. Mungkin ada juga. Tapi yang nampak dalam facebook just kawasan Utara Kedah je.

Cendol Pulut Durian ni hanya modifikasi dari cendol pulut, tapi dah ditambah dengan seulas dua durian menjadikan makanan ini mendapat sambutan. Disamping itu ada juga cendol pulut memlepam, tapi mcm kurang disebut-sebut pula. Ada lagi satu modifikasi cendol ni iaitu ada yang tambah dengan tapai. Namun tapai bukan semua orang suka makan, jadi kuranglah sambutannya.

Selepas melihat foto yang dipost oleh seorang kawan tentang cendol pulur curian, timbul rasa teringin nak rasa juga, walaupun harganya mahal sedikit tetapi memang berbaloilah juga.

 

Mula dulu pergi ke sebuah restoran berhampiran dengan rumah dengan tujuan nak rasa, ambil gambar dan buat posting dalam blog. Tetapi selepas Cendol Pulut Durian itu sampai, tengok presentation dia tidak membangkitkan ummph untuk post gambar itu.

Seterusnya pergi cari di sebuah restoran lain yang agak jauh.

Cendol Pulut Durian ni memang rasanya enak dan menyejukkan apa lagi di musim panas di kawasan Utara sekarang. Walaupun durian itu sendiri panas tetapi cendol, pulut dan ais itu mengimbanginya.

Salah sebuah Restoran yang ada menyediakan Cendol Pulut Durian ialah di Kepala Batas, Kubang Pasu, Kedah. Restoran ni juga menyediakan sajian lain berasaskan pulut seperti pulur durian dan mempelam.

Cendol Pulut Durian Head Road