KOS MENGHANTAR MOTORSIKAL DARI KEDAH KE KL

Kali ini aku nak share jugalah sikit pengalaman menghantar motorsikal anak aku dari Jitra ke Kuala Lumpur. Sebelum ini pun aku ada buat rujukan kat internet bagaimana caranya nak hantar motorsikal menggunakan perkhidmatan courier, PosLaju atau KTM, nak survey mana yang lebih murah. Kena buat persediaan jugalah sebelum membuat urusan penghantaran. Di samping itu juga buat…

CENDOL

Kali ini nak cerita pasal cendol. Cendol adalah merupakan sejenis minuman manis yang menyegarkan kerana ia diminum atau makan dalam keadaan sejuk. Tak pasti pula adakah cendol panas? Jika Cendol Bakar tentu boleh didapati jika penjualnya bernama Bakar. Asalnya cendol hanyalah mengandungi cendol, kacang merah, jagung dan ais yang diparut. Ia dimaniskan biasanya dengan air…

NAIK UBER KAT PENANG

Kalau kat KL nama uber dah menjadi sebutan sebab rasa dengki pemandu teksi dengan perkhidmatan baru yang lebih murah, selesa dan efisyen. Selama ini pun aku sangka di Malaysia ni  hanya di KL saja ada uber. Rupanya kat Penang pun ada dah perkhidmatan uber ni. Kebetulan aku hadir satu seminar 3 jam di YMCA Pulau…

DARULAMAN PARK, JITRA

Bandar Baru Darulaman was transformed from a small town formerly known as Tanah Merah (there are many towns in Malaysia with the same name) located about 5 km fron Jitra town and about 18 km from Alor Setar City, the capital  city for Kedah, Malaysia. The new township was developed by Bandar Darulaman Berhad, transforming…

FIESTA BERENDOI BALING

Pada tahun 2014 saya telah berkesempatan untuk bersama rombongan FAM Trip Tourism Malaysia ke Negeri Sembilan dan menyaksi satu adat yang berkaitan dengan keagamaan dalam Masyarakat Melayu iaitu mencukur jambul bagi bayi yang baru dilahirkan. Tahun 2016 saya dapat menyaksikan pula Berendoi adalah merupakan antara budaya Melayu yang semakin ditinggalkan oleh masyarakat atas beberapa sebab….

MENARA JAM BALING- KENANGAN KEMERDEKAAN

Semasa dalam perjalanan ke Ulu Legong Hotsprings, van yang kami naiki telah singgah sebentar di Pejabat Majlis Daerah Baling dan ketika itulah saya ternampak menara jam ini yang terletak di perkarangan Masjid Jamek Baling. Memandangkan menulis tentang menara jam menjadi salah satu kegemaran saya untuk berblog, saya meredah suasana senja ketika azan sedang berkumandang di…

Pelancungan Di Baling

Baling bukan hanya sekadar sebuah pekan kecil berhampiran sempadan Kedah-Perak dan Thailand tetapi pekan ini menyimpan satu sejarah yang harus diingati oleh generasi sekarang dan akan datang. Perjanjian Baling, yang dadakan pada 28-29 Disember 1955 itu, di mana pihak kerajaan Persekutuan Tanah Malayu yang diketuai oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra mengadakan Perundingan Damai dengan…

Amna Home Sediakan Homestay Di Eropah

Sebelum ni dah buat post pasal nak pergi ke #SBB2016, kali ketiga aku hadir untuk perjumpaan para bloggers. #SBB2016 anjuran Denaihati.com telah menjadi aktiviti tahunan untuk menghimpunkan para blogger dari Malaysia dan juga ada penyertaan bloggers dari negara-negara lain Asia Tenggara. Tapi posting ni bukanlah nak cerita pasal penyertaan di #SBB2016 ni, sebaliknya nak cerita…

Explorasi Gua Gunung Keriang

Aku tidak sangka akan melalui satu pengalaman menjelajah gua yang sebenarnya kerana pada mula sangka akan mendaki Gunung Keriang hingga ke puncak. Menjelajah gua yang aku ikuti ini bukanlah berjalan meniti laluan yang dibina khusus untuk pengunjung seperti apa yang terdapat di Gua Kelam, Perlis atau lain-lain gua yang dibangunkan oleh pihak berkuasa sebagai tarikan…

Kedah – Where It All Begins

This description was published on Discover Kedah 2016 You Tube Page dated 23 Sep 2015 Kedah Darul Aman (Abode of Peace) is one of the oldest civilizations in Southeast Asia. Centuries before Borobudur and Angkor Wat… and long before Malacca, Kedah’s Bujang Valley was a thriving trading capital in this part of the world. Before Malaysia…

Rayani Air – New Kid

Another new airline will be taking to the sky soon. Rayani Air a Kelantan based airline will be taking off soon. At the time of writing this post the website has no information yet but you can bookmark this for future.  Rayani Air will fly on the following routes Rayani Air start operating in Kota Bharu and will…

Lagu Untuk Negeri Ku – Discover Kedah 2016

Tiba-tiba terasa nak kumpul lagu-lagu yang berkaitan dengan negeriku Kedah Darulaman. Tahun 2016 adalah tahun melawat Kedah melalui Discover Kedah 2016. Mai no, melawat negeri Kedah. Macam-macam ada. Lagu-lagu ni boleh buatkan anak-anak Kedah yang berada di perantauan rasa rindu kat kampung. Lagu pertama yang saya nak share dengan pelawat blog saya ini ialah Hijau…