CIT CAT KRIPTO

TELEMMGLPICT000084440620-large_trans_NvBQzQNjv4BqqVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwe1cjL4FqbBkljPDgQ6U0lk

Image credit BLOOMBERG

Semakin banyak orang memperkatakan tentang Bitcoin sekarang.  Dulu masa mula-mula ia dikeluarkan pada tahun 2009 rasanya ramai yang akan memandang serong sebagai satu lagi bentuk scam yang akan menjerat ramai orang khususnya di internet.

Bitcoin yang dikeluarkan pada Januari 2009 dan sehingga Mac 2010, tidak ada apa-apa nilai dalamnya kerana tidak ada perdagangan dalam pasaran. Ia hanya digunakan sebagai satu hobi sahaja tanpa apa-apa nilai di dalamnya

Hanya pada 22 Mei 2010 seorang yang bernama Laszlo Hanyecz membuat transaksi pertama di dunia menggunakan Bitcoin (BTC) apabila beliau membeli dua biji pizza di Jacksonville, Florida sebanyak 10,000 BTC. Pada ketika itu nilai 1 BTC baharu bernilai USD 0.003 dan pada masa posting ini ditulis (31 Julai 2017) nilainya sudah menjadi USD 2,721.98 dalam Cryptocurrency market. Jika sesiapa yang hari ini memegang 10 Bitcoin yang pada masa beli Julai 2010 dengan nilai hanya USD 0.07 cent, hari ini bernilai USD 272,198.00. Tukarkan je ke matawang MYR.

Bitcoin adalah merupakan satu cryptocurrency iaitu aset digital yang boleh diperdagangkan di pasaran bebas ciptaan Satoshi Nakamoto.

Walaupun ia baru muncul pada tahun 2009 tetapi kewujudan bentuk matawang krypto sudah bermula dan digunakan sebelum itu lagi seperti ecash dan hashcash.

Kryptocurrency ialah matawang dalam bentuk digital yang dicipta menggunakan kod open source  dengan ciri-ciri keselamatan dan dalam banyak perkara adalah anonymous. Ianya lahir daripada hasil terciptanya teknologi  pada masa Perang Dunia Kedua, iaitu satu keperluan komunikasi yang selamat. Cryptograhpy berkembang diera digital menggunakan elemen teori matematik dan sains komputer sebagai satu bentuk komunikasi, informasi dan matawang dalam talian.

Persoalan sekarang sejauh mana Cryptocurrency akan menjadi matawang antarabangsa di era digital? Sejauh mana ianya selamat digunakan sebagai nilai pertukaran kerana cryptocurrency ini adalah matawang yang amat rapuh. Kemajuan teknologi dan ilmu internet biasa sahaja mengundang hacker untuk menceroboh ke dalam sistem dan menghancurkan segala data yang ada menjadikan cryptocurrency ini tidak bernilai.

Cryptocurrency pada mata kasar kita hanyalah halimunan. Kita tahu ianya ada tetapi tidak dapat disentuh, dirasa dan dilihat seperti matawang Fiat yang kita sedang gunakan sekarang. Cryptocurrency tidak bersandar pada apa-apa berbanding matawang Fiat yang bersandar kepada Emas.

Walaupun sejak ianya dicipta hingga ke hari ini, Cryptocurrency tidak bersandarkan kepada apa-apa logam bernilai, tetapi pada suku pertama tahun 2017, 1 BTC sudah pun melepasi harga 1 auns emas buat pertama kalinya.

Apa pun mahu tidak mahu kita mungkin “dipaksa” menggunakan cryptocurrency sebagai medium jual beli dan kegiatan ekonomi pada masa depan. Asasnya kita lihat pada evolusi matawang sejak ianya lahir dari sistem perdagangan “barter” kemudian penggunaan logam sebagai medium pertukaran sehinggalah terciptanya matawang Fiat iaitu matawang kertas. Apabila teknologi semakin berkembang dan era digital dibangunkan, maka wang Fiat semakin diambilalih oleh kad plastik iaitu penggunaan kad kredit dan kad debit. Jadi tidak salah jika kita hendak katakan bahawa lambat laun wang plastik ini pun akan diambilalih oleh matawang Crypto. Ini berdasarkan semakin banyak urusan perniagaan sudah menerima Bitcoin sebagai menggantikan wang Fiat.

Keyakinan penggunaan matawang crypto ini akan menjadi kenyataan ialah berasaskan hari ini banyak urusan perniagaan sudah tidak lagi melibatkan pertukaran wang fizikal dari satu tangan ke satu tangan, sebaliknya menggunakan medium internet untuk melakukannya tanpa melihat dan memegang sebarang wang dalam bentuk fizikal. D Jepun, pada bulan Januari 2017, NHK melaporkan bahawa terdapat peningkatan 4.6 kali berbanding tahun 2016 dari segi kedai-kedai dalam talian menerima Bitcoin.

Cuma mungkin sebelum matawang crypto dapat digunakan, modalnya masih lagi memerlukan wang fizikal untuk membelinya sebelum ia membiak dalam pasaran Cryptomarket yang akhirnya menjadikan matawang fizikal tidak diperlukan lagi oleh seseorang.

money-evolution

.Kredit Imej : http://onecoinpelaburbijak.blogspot.my/

Apa yang kita harapkan sekarang kerajaan negara-negara di dunia akan menjadikan penggunaan matawang Crypto sebagai satu legal tender seiring dengan mata kertas. Ini kerana matawang Crypto tidak boleh dicetak sesuka hari seperti matawang kertas yang boleh dicetak apabila lebih banyak wang diperlukan dan mengakibatkan berlakunya inflasi.

Berapa banyak Bitcoin kah yang boleh dimasukkan ke dalam pasaran?   Mengikut satu informasi dalam internet akan ada hanya 21 juta Bitcoin dan apabila jumlah itu sudah dicapai, plat mencipta Bitcoin akan musnah dengan sendirinya. Apakah ni bermaksud ia akan mengawal inflasi masa depan?

Once it was released into the wild, the bitcoin currency ecosystem operated on a public, inalterable schedule. We know exactly how many bitcoins there are in existence today (12,446,725) and how many there will eventually be in total: when the 21 millionth bitcoin is minted, the plates automatically self-destruct.Mar 5, 2014

Dalam pasaran Cryptocurrency hari ini sudah terdapat ratusan cryptocurrency yang membolehkan pengguna membeli Bitcoin.

10 Cryptocurrency yang popular (semasa blog post ini ditulis 31 Julai 2017) ialah:

  1. Bitcoin
  2. Ethereum
  3. Litecoin
  4. Monero
  5. Ripple
  6. Dogecoin
  7. Dash
  8. Siacoin
  9. Zcash
  10. EOS

Rujukan: CoinGecko

Sementara itu di negara kita antara yang populas ialah Bitcoin, Ethereum dan Dogecoin. Namun ada satu lagi Cryptocurrency yang dijangka menambah arus dalam pasaran Cryptocurrency ialah LCFHC yang berpusat di Shenzen, China yang akan mengeluarkan LCF Coin atau Phoenixcoin. Buat masa ini mereka belum lagi membuat apa-apa pelancaran dan dicadangkan pada bulan September 2017.

Baca juga maklumat tentang Cryptocurrency DI SINI.

 

NAIK UBER KAT PENANG

Kalau kat KL nama uber dah menjadi sebutan sebab rasa dengki pemandu teksi dengan perkhidmatan baru yang lebih murah, selesa dan efisyen. Selama ini pun aku sangka di Malaysia ni  hanya di KL saja ada uber. Rupanya kat Penang pun ada dah perkhidmatan uber ni.

Kebetulan aku hadir satu seminar 3 jam di YMCA Pulau Pinang dan sewaktu hendak balik ke Jeti hujan turun dan sukar untuk aku ke perhentian bas untuk mendapatkan perkhidmatan rapidpenang. Lagi pun besar kemungkinan perhentian bas tidak ada tempat berteduh.

Ketika menanti di lobby aku berbual dengan salah seorang peserta seminar dan pada masa itulah dia bertanya mengapa tak panggil uber. Barulah aku teringat pasal perkhidmatan itu dan rupanya dah ada di Pulau Pinang. Dia sendiri adalah pemandu yang berdaftar dengan uber.

Lalu aku pun buka google playstore dan install apps untuk uber. Pengalaman pertama menggunakan perkhidmatan uber memang mudah.

Paparan akan menunjukkan peta lokasi dan kedudukan ikon beberapa kereta yang berhampiran yang memberikan perkhidmatan uber ni. Ikut sahaja arahan yang dipaparkan dan anda akan mendapat respons tentang kereta, pemandu, lokasinya serta berapa lama ia akan sampai ke tempat kita tunggu. Pengguna kli pertama pun akan akan merasa mudahnya untuk dapatkan perkhidmatan uber.

uberuber-1

  uber-2

Peta perjalanan yang juga sebahagian dari resit untuk penumpang, selepas menggunakan perkhidmatan uber akan dihantar ke email yang didaftarkan pada apps uber sewaktu mula install. Mudah kan untuk membuat claim perjalanan kelak. Malah ianya adalah lebih sah dengan unsur rasuah yang paling minima khususnya bagi kakitangan kerajaan yang menggunakan perkhidmatan awam semasa bertugas.

uber3

uber5uber4

Internet To Income Seminar

I attended a seminar recently and learn that Financial Freedom means Passive Income is more than Expenditure. Passive Income can be generated from Investments, Business and from the Internet.

The easiest and hassle free is from Internet Marketing since you just need a a laptop or PC and an internet connection. With just a few understanding on how it works, one can already start own a passive income anytime and anywhere.

There will be one 2 Day Seminar to Learn about How To Make Money by Affiliate Marketing. This seminar will be managed by one of Malaysian successful Internet Marketer, Patric Chan and to be held in Kuala Lumpur.

Internet To Income  by Patric Chan
Internet To Income by Patric Chan

I have registered myself since the fee is affordable and I was on of the early bird.

If you want to be there too before the fee increased, click HERE

WMY2014 – Just MYPass 4 Ur Convenience

MYPass for the convenience of travelling and shopping in Malaysia
MYPass for the convenience of travelling and shopping in Malaysia

I still remember when I visited Hong Kong in 2003 and 2004, I bought an Octopus Card to use while travelling on public transport and shopping at selected outlets and mostly I used it at 7 Eleven. Its very convenient especially for tourist since not much cash need to be carried around. Its a “domestic card” use besides the normal Credit or Debit Card.

Malaysia too is now moving toward using pre loaded plastic money for the convenience of both locals and tourists. Its the MYPass. Malaysia is quite lucky because the short form for Malaysia is MY and hence its means a lot to be the owner that shows personal.  MYPass can be purchased by tourist arriving at KLIA or LCCT and is also available at KL Central in the city. MYPass is sold at RM38.00 and preloaded RM10.00.

How does it works?

How DoesxMYPass Works
How DoesxMYPass Works

MYPass is a prepaid and discount flash card issued by Touch ‘n Go, Malaysia’s leading e-payment service provider. MYPass can be used to pay for products and services wherever the Touch ‘n Go sign is displayed. This includes KL’s public transport, retail stores, F&B, theme parks, attractions and more.

The card can be reloaded from as low as RM10 and up to a maximum of RM1,500 at convenience stores, transit stations, petrol stations and selected retail outlets.

Your MYPass card also comes with discount vouchers – simply present the card along with the voucher to enjoy discounts and other exclusive benefits.

my-tourist-card

Once purchased, customer can register MYPass to protect the card balance against theft or loss. Registration can be made HERE.

MyPass outlet

Tourist leaving the country can claim for a refund of the balance from the locations listed below or alternatively can download theironline refund request form and your balance will be transferred to you. Go HERE.

MYPass Refund

You can Follow MYPass on Twitter @mypassmalaysia

Facebook https://www.facebook.com/mypassmalaysia

MYPass Malaysia Careline

Pizza Hut Discriminatory For Disabled?

I was surprise to read a posting on Facebook that Pizza Hut Mid Valley refused wheelchair customers to patronise the outlet.

Image

How nice it has to happen to individual with some power as a Councillor. What if he is just another disabled on wheelchair?

This is the posting on Facebook without any editing:

A CITY COUNCILLOR was told this afternoon by a Pizza Hut manager to get out of their restaurant because of his wheelchair.

Anthony Thanasayan who is councillor for Petaling Jaya and an activist for disabled rights was scheduled to have a lunch appointment with an able-bodied person.

When Thanasayan requested to choose where he wanted to sit with his friend in the half-empty restaurant, he was told point blank by Pizza Hut restaurant manager Niq Ribiya that her outlet had a strict and clear policy not to welcome customers in wheelchairs.

She went on to say that these were the instructions given to her by her Area Manager by the name of Ms Rozita.

Thanasayan and his friend were denied of a meal in Pizza Hut. A complaint was immediately made to Mid Valley’s Customer Care Manager Kenny Tan who rushed to the scene.

Please make your strongest protest against Pizza Hut for this shocking discriminatory practice.

Kindly share this post widely to stop discrimination against Malaysians with disabilities in the country.