PETAI

This note was taken from a whatsapp shared post that was and is making its rounds and I edit it so suit the posting. Its about the PETAI or Bitter bean or its Scientific name Parkia speciosa. The information was claimed as and advice from a UKM Medical Doctor.

Petai

Petai or Parkia speciosa  contains three natural sugars -sucrose, fructose and glucose. Combined with fiber, petai gives an instant, sustained and substantial boost of energy. Research has proved that just two servings of petai provide enough energy for a strenuous 90-minute workout.. No wonder petai is the number one fruit with the world’s leading athletes (?). But energy isn’t the only way petai can help us keep fit. It can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and conditions, making it a must to add to our daily diet.

So what can ptai do to our body?

Depression:

According to a recent survey undertaken by MIND among people suffering from depression, many felt much better after eating petai. This is because petai contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin, known to make you relax, improve your mood and generally make you feel happier.

PMS (premenstrual syndrome):

Forget the pills – eat petai. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood.

Anaemia:

High in iron, petai can stimulate the production of haemoglobin in the blood and so helps in cases of anaemia.

Blood Pressure:

This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it perfect to beat blood pressure. So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the petai industry to make official claims for the fruit’s ability to reduce the risk of blood pressure and stroke.

Brain Power :

200 students at a Twickenham (Middlesex) school were helped through their exams this year by eating petai at breakfast, break, and lunch in a bid to boost their brain power. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert.

Understand that bananas contain lot of potassium too so eat more banana… Just look at those monkeys, they are really active, alert, smart and cunning too!!

Constipation:

High in fiber, including petai in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives.

PETAISAMBAL 1

Image downloaded from the Internet

Hangovers:

One of the quickest ways of curing a hangover is to make a petai milkshake, sweetened with honey. The petai calms the stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and re-hydrates your system.

Heartburn:

Petai has a natural antacid effect in the body, so if you suffer from heartburn, try eating petai for soothing relief.

Morning Sickness :

Snacking on petai between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness.

Mosquito bites :

Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of the petai skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation..

Nerves:

Petai is high in B vitamins that help calm the nervous system.

Overweight:

Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and crisps. Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-pressure jobs. The report concluded that, to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep levels steady.

Ulcers:

Petai is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw fruit that can be eaten without distress in over-chronicler cases. It also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach.

Temperature control :

Many other cultures see petai as a “cooling” fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In Holland , for example, pregnant women eat petai to ensure their baby is born with a cool temperature.

Seasonal Affecti ve Disorder (SAD):

Petai can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer, tryptophan.

Smoking:

Petai can also help people trying to give up smoking.. The B6, B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal.

Stress:

Potassium is a vital mineral, which helps normalize the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body’s water balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of a high-potassium petai snack.

Strokes:

According to research in “The New England Journal of Medicine” eating petai as part of a regular diet can cut the risk of death by strokes by as much as 40%”.

Warts:

Those keen on natural alternatives swear that if you want to kill off a wart, take a piece of petai and place it on the wart.. Carefully hold the petai in place with a plaster or surgical tape!

petai sambal

Image downloaded from the Internet

So, as you can see, petai really is a natural remedy for many ills. When you compare it to an apple, it has four times the protein, twice the carbohydrates, three times the phosphorus, five times the vitamin A and iron, and twice the other vitamins and minerals… It is also rich in potassium and is one of the best value foods around. So maybe its time to change that well-known phrase so that we say, “A Petai a day keeps the doctor away”.

Disclaimer: Information and photos were downloaded from the internet.

MENIKMATI MAKANAN TRADISI TERENGGANU

Semasa ke Kuala Terengganu untuk satu urusan resmi baru-baru ini, aku berpeluang menikmati satu makanan tradisi Terengganu iaitu Asam Gumpal. Ini kli pertama menikmati makanan ini yang makanan berasaskan sagu dan di makan bersama kuah santan. Sememangnya nikmat sekali makanan ini. Tidak pasti sama ada makanan tradisi ini dijual di gerai-gerai, tetapi apabila melawan Terengganu bolehlah cuba-cuba intai dan jangan lepaskan peluang mencubanya. Manis.

Kuala Nerus-20111222-00827

Resepi membuat ASAM GUMPAL (Resepi ini di ambil dari My Resepi)

Bahan-bahan ( 20 biji )

UNTUK MEMBUAT SAGU DAN INTI

  • 200 gm sagu biji (basuh dan toskan)
  • 100 gm kacang hijau
  • garam, gula secukup rasa

UNTUK MEMBUAT KUAH

  • 2 cawan santan
  • satu inci halia (dimayang halus)
  • sesudu halba
  • garam, gula secukup rasa
Cara-cara
  1. —buat inti kacang dulu—-
  2. Inti
    kacang hijau tu seeloknya rendam dulu, kemudian baru rebus sampai empuk. masukkan garam dan gula secukup rasa. kalau inti asam gupal ni manis sikit baru sedap. masak sampai kering, kemudian bulatkan kecik – kecik.
  3. sagu biji yang ditoskan tadi tu siramkan dengan air panas, jangan banyak sangat siramnya, nanti lembik jadi sagunya.
  4. gunakan plastik, ambik sagu tu, kemudian kepal- kepalkan, dah tu leperkan sikit dan isi ngan inti kacang tadi, kepalkan bulat balik. kalau tak guna plastik nanti sagu tu akan melekat kat tangan.
  5. Rimg0018
    susun dalam loyang dan kukus dalam masa 15 hingga 20 minit atau sehingga sagu tu masak.
  6. —untuk buat kuah—
  7. campurkan semua bahan, kacau jangan biar santan berketul, kemudian bila dah mendidih masukkan sagu yang dah dikukus tadi.
  8. boleh dimakan panas – panas, atau kalau nak makan sejuk pun best gak…saya suka makan panas – panas, sambil hirup kuahnya…mmmmm

Alor Setar – Tat Nasi Ayam

Hari ini singgah makan nasi kat Tat Nasi Ayam di Taman Pandan, Alor Setar. Orang cakap sedap dan terasa nak mencuba.

Semasa tiba memang nampak ramai juga pelanggan dan ada ruang tambahan di bahagian luar kedai yang menandakan ramai pelanggan.

Selepas makan memang dapat di berikan 4 bintang dari segi rasa.

Published with Blogger-droid v1.6.7

Pak Lang & Family Corner

Ada sebuah tempat makan baru di Food Court Kompleks Sukan Negara.
Menu istemewa di sini ialah Char Kuey Teow. Dulu Pak Lang ni berniaga di Jalan Radin Anum, Seri Petaling, iaitu di hadapan Mesjid Jamek Seri Petaling. Kemudian menyewa tapak di D’Santai di Bukit Komanwel, dekat dengan IMU.

Sekarang sudah memilikki tempat yang lebih luas dan selesa di Kompleks Sukan Negara, Bukit Jalil.
IMG_6511
IMG_6507
Disamping Char Kuey Teow ala Utara yang menjadi specialty, pengunjung juga boleh menikmati Sup, Nasi Goreng, Western Food, Steamboat dan beraneka minuman.

Tak lengkap jika tidak ada item-item selingan. Kepada yang hendak menguji suara, boleh berkaraoke di samping menikmati Shisha.

Tempat letak kereta pun senang dan bagi yang tidak ada kenderaan boleh datang dengan LRT dan turun di Stesen Bukit Jalil. Cuma yang menjadi masalahnya jika ada aktiviti di Stadium Putra khususnya di hujung minggu, kerana pengawal KSN tidak membenarkan kenderaan yang tidak berpelakat masuk.
Gerai Pak Lang di buka mulai tengahari hingga lebih kurang jam 12.30 pagi. 

Seafood In Kota Kinabalu

I went to Kota Kinabalu last December and a friend took me for a seafood dinner at the Seafood Restaurant in Kampung Air on Jalan Laiman Diki. It is one of the most popular seafood restaurant within the Kota Kinabalu City.

Seafood restaurant KK

These are some of the dishes ordered.

IMG_3960

Its called elephant snail. Mmmmmm….not because it is big. Who can give a clue? Why is it called elephant snail?

IMG_3964

IMG_3965

This is scallop. Its the first time I tasted this seafood.

scallop

This vegetable dish is named Sabah Vege. Its fern shoots and a specialty for Sabah just like the Midin in Sarawak. If you go for dinner or lunch in Sabah don’t miss this vegetable since its a specialty for Sabah.

sabah vege

Except for the first and last dish, the rest are a first time experience for me. 

Restoran Sup Tulang in JB

When I was in Johor Bahru, a friend took me to a restaurant that specialises in sup tulang (bone soup?) Bone soup is a specialty to most Malaysians besides the ox tail soup. This restuarant serves a one of its kind of bone soup in that the bone was added to the mee rebus. It is named Mee Rebus Tulang. The bone isastually for the customer to savour the marrow which can be sipped using the straw provided. However I did not sip the marrow due to its high cholesterol content.

The restaurant is situated in a forestry environment at Jalan Petri 5/1. Its a secluded environment with colonial building still stand strong. For someone new the clue to find this place is “behind JKR”. If I were to go again, I will not find the place withease.

The eating shelters built between trees gives a cool and tranquility atmosphere.

This is the mee bandung tulang that I ordered. A drinking straw is provided to sip the bone marrow and helps increase the cholesterol level in your blood.

Apom Lenggang Kg Berjaya, Alor Setar

Apom Lenggang adalah merupakan salah satu kuih tradisi masyarakat Melayu yang boleh dijadikan sebagai satu sajian untuk bersarapan. Semasa masih di zaman kanak-kanak saya ingat ibu dan nenek saya selalu buatkan apom lenggang untuk sarapan. Ianya mudah dimasak dan tidak mengambil masa yang lama seblum boleh dimakan. 
Kuih ini boleh dipromosikan untuk bersaing dengan roti canai dan nasi lemak yang sudah menjadi menu sarapan utama masyarakat berbilang kaum di negara ini. 
Gambar penjualan apom lenggang ini saya ambil di Pasar Mergong di Kampung Berjaya, Alor Setar, Kedah. Memang amat jarang kita lihat orang menjual kuih tradisi ini. Gambar-gambar di bawah ialah sekuens bagaimana apom lenggang dimasak. 
Bancuhan tepung dituang ke dalam kuali yang sudah panas dan kemudian kuali itu dilenggangkan untuk membolehkan tepung itu menjadi leper dan bulat mengikut bentuk kuali. Gambar pertama dan kedua di bawah. 

Apom yang sudah masak dilipat seperti dalam gambar di bawah. 

Inilah harga apom lenggang Kampung Berjaya.